איך להשקיע באיחוד האמירויות

תושבים זרים וגם מי שלא מתגורר באמירויות יכול לבצע בה השקעות וקיים מגוון גדול של אפשרויות השקעה הפתוחות בפניהם. יותר מכך, החוק באמירויות נותן הגנה טובה למשקיעים בה.

השקעה באיחוד האמירויות היא פשוטה יחסית והדבר מתאפשר הודות לסביבה משפטית, כלכלית ורגולטורית מאד ידידותית לעסקים. הכלכלה של איחוד האמירויות היא אחת הכלכלות החזקות בעולם, וככזו היא מהווה יעד נחשק למשקיעים מרחבי העולם. בשנת 2018 הסתכמו ההשקעות הזרות הישירות באמירויות בכ-10.5 מיליארד דולר אמריקאי בעיקר בפעילות סחר, נדל"ן, פיננסים, ביטוח וייצור.

ההשקעות באיחוד האמירויות גדלות וקיים בה מגוון גדול של אפשרויות: החל מהשקעה דרך הבורסה לניירות ערך ועד לרכישת נדל"ן, תוכניות חיסכון, קרנות ותוכניות חסכון. אמנם רוב ההשקעות נעשות בדובאי אך גם באבו דאבי, ראס אל ח'ימה ושרג'ה נעשות השקעות לא מעטות.

הכלכלה של איחוד האמירויות אטרקטיבית להשקעות והכלכלה והצמיחה בה לא מתבססת רק על תעשיות הנפט והגז. בשנת 2019 צמחה כלכלת האמירויות ב-2.9% וזאת לאחר צמיחה של 1.7%  בשנת 2018.

איחוד האמירויות נחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר בעולם לעשות בו עסקים. קבלת רישיון להקמת עסק למסחר מקומי או בינלאומי כרוך בהליך פשוט יחסית. במקרים מסוימים ניתן להקים עסק שהבעלות עליו היא זרה לחלוטין. זרים ותושבי קבע יכולים גם להתחיל לסחור בבורסה לני"ע לאחר הליך פשוט ומשקיעים אחרים בוחרים להשקיע במגזר הנדל"ן הצומח במהירות באמירויות.

לסביבה עסקית נוחה זו תורמת העובדה שיחסית למדינות אחרות במזרח התיכון, איחוד האמירויות היא מדינה שקטה יחסית שאין לה סכסוכים אזוריים רבים. גם התוכניות הגדולות של הממשלה באמירויות באשר לפיתוח הכלכלה מהוות כר נוח לגידול בביקוש להשקעה באיחוד האמירויות.

השקעה בתוכניות חסכון

הבנקים המקומיים באיחוד האמירויות מציעים לתושבים זרים מגוון רחב של תוכניות חסכון ופיקדונות אשר בחלקם גם תואם את חוקי השריע (חוקי האיסלאם), וחלק מאפיקי השקעה אלו גם מניב תשואה נאה. הבנק הראשון של אבו דאבי מציע לחוסכים בו ולמפקידים בפיקדונות ריבית שנתית של כ-4%. גם בבנקים אחרים נעה הריבית השנתית על תכניות חסכון ופיקדונות בין 2% ל-6%.

באיחוד האמירויות קיים אתר פיננסי גדול הנקרא yallacompare.com בעזרתו ניתן לערוך השוואה בין הגופים הפיננסיים הגדולים ולבחור באמצעותו את החסכון המשתלם ביותר.

השקעה בנדל"ן

נכסי נדל"ן באיחוד האמירויות הם השקעה מבוקשת כבר מספר שנים לא מעטות. רגולציה הדוקה מגבילה את האפשרויות לעסקאות ספקולטיביות בנדל"ן, דבר אשר גורם למחירי הנכסים להיות יציבים וברי השגה לאורך זמן. למרות זאת נרשמו בשנת 2019 ירידות חדות למדי במחירי הדירות בשיעור של כ-10% וירידה דומה נרשמה גם במחירי השכירות. במהלך שנת 2019 יזמה הממשלה חוקים לייצוב שוק הנדלן במסגרתם השיקה אשרת פרישה ונתנה היתרי שהייה לזמן ארוך למשקיעים. כמו כן נחקקו חוקים חדשים בשנת 2019  אר הקלו את הרכישה של נכסי נדל"ן בידי זרים ותושבי חוץ.

ההליך הפורמלי של השקעה באיחוד האמירויות הוא פשוט יחסית. ההמלצה היא לבצע רכישת נדל"ן באמצעות יועץ נדל"ן מנוסה וכן עורך דין אשר מכירים היטב את השוק ואת כל הכרוך ברכישת דירה במדינה. אלו אמורים לסייע למשקיע בניסוח מזכר הבנות בנוגע לנכס, תשלומי עמלות לקבלנים השונים וכן לסייע במגעים עם משרדי הממשלה השונים וכמובן לסייע בניסוח ההסכם הסופי ובהליך המסירה של הנכס.

שוק המשכנתאות באמירויות מפותח ותחרותי מאד. בין הבנקים אשר מעניקים משכנתאות לתושבים זרים ניתן למצוא את הבנק האסלאמי של אבו דאבי, בנק RAK, הבנק הראשון של אבו דאבי, וכן HSBC הבינלאומי.

השקעה בעסק באיחוד האמירויות

תושבים זרים השוהים באמירויות וגם אלו שלא, יכולים להקים באזור הסחר החופשי באמירויות חברה בבעלות מלאה שלהם. דהיינו, על מנת להקים חברה באמירויות, באזור הסחר החופשי, אי צורך בשותף מקומי.

אזור הסחר החופשי הוא אזור ייעודי אשר בו אין מיסים, וחוקים אחרים שונים מאלו הנהוגים בשאר המדינה. גם השגת רישיון לעסק קלה יותר, בדרך כלל, באזור הסחר החופשי. מי שקיבל מעמד של תושב יכול לקבל רישיון עסק גם בשאר המדינה, אך במקרה כזה יצטרך היזם שיהיה שותף לעסק. עלות הקמת עסק כזה בדרך כלל גבוהה יותר מעלות הקמת עסק באזור הסחר החופשי.

אזור הסחר החופשי הוא אזור ייעודי אשר בו אין מיסים, וחוקים אחרים שונים מאלו הנהוגים בשאר המדינה. גם השגת רישיון לעסק קלה יותר, בדרך כלל, באזור הסחר החופשי. מי שקיבל מעמד של תושב יכול לקבל רישיון עסק גם בשאר המדינה, אך במקרה כזה יצטרך היזם שיהיה שותף לעסק. עלות הקמת עסק כזה בדרך כלל גבוהה יותר מעלות הקמת עסק באזור הסחר החופשי.

יש לקחת בחשבון כי עלות הקמת עסק באמירויות תלויה בסוג הישות העסקית המוקמת, הפעילות שלה והרישיון הנדרש על מנת להפעילה.

השקעה במניות וקרנות

ההשקעה בשוק המניות של איחוד האמירויות נעשית בצורה פשוטה. על המשקיע לפתוח חשבון סחר בנירות ערך אצל אחד הברוקרים הרשומים באחת הבורסות בדובאי או באבו דאבי. בסה"כ קיימות שלוש בורסות באיחוד האמירויות:

  • Dubai Financial Market (DFM)
  • Abu Dhabi Securities Exchange (ADX)
  • NASDAQ Dubai

בבורסות DFM ו-ADX על המשקיע להנפיק גם מספר משקיע דרך הבורסות עצמן.

המיסוי על השקעות

באיחוד האמירויות אין מס הכנסה אישי  גם לא על רווחי הון בבורסה, ממכירת נדל"ן או מכירת ניירות ערך. הכנסות משכירות ממוסות בשיעור של 5%. באבו דאבי אין ארנונה על שטחים שכורים אך על בעלי בתים מוטלים דמי רישיון.

הצעד הראשון להשקעה באיחוד האמירויות

הצעד הראשון בהשקעה באמירויות מתחיל במשרדי הממשלה. ה-FDI (הסוכנות לפיתוח והשקעות בדובאי, Dubai Investment Development Agency) הוא גוף המסייע לעסקים זרים אשר קמים במדינה. גם ה-Ras Al Khaimah Investment Authority – RAIKA, מציעה שרותי תמיכה ועזרה מותאמת אישית ליזמים. בעיר הבירה כדאי לבדוק גם אם ניתן לקבל תמיכה מלשכת העסקים של אבו דאבי.

בשיתוף

שירותי הגירה מתקדמים

דילוג לתוכן