מה אמור לקרות מבחינה תיירות בקו תל אביב – דובאי?

נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות מביא כבר עכשיו את הישראלים לדמיין על היעד התיירותי החדש שייפתח עבורם. בתחום התעופה מצפים לקו טיסות בין שתי המדינות כבר בתוך שנה וזאת לצד הרצון במימוש פוטנציאל התיירות הנכנסת גם כן.

לקראת ההסכם בין המדינות קיימת ציפייה רחבה בתחום התיירות הכוללת את כניסתן של חברות התעופה "אתיחאד" ו"אמירייטס" ללוח הטיסות בנתב"ג.

כבר במאי האחרון נרשמה התרגשות כשמטוס של "אתיחאד" נחת בנתב"ג לאחר שהגיע בטיסה ישירה מאבו דאבי. מדובר היה על טיסת מטען אך עדיין נרשמה התרגשות. אותה טיסה היוותה שביב של תקווה שיגיע היום ובו טיסות מסחריות יגיעו מאבו דאבי. ההסכם הקרוב בין המדינות מקרב את אותו חלום, שמניחים שימומש בתוך שנה ויאפשר לישראלים בקבלת ויזת תייר באיחוד האמירויות.

"אתיחאד איירוייז" הינה חברת התעופה הלאומית של אבי דאבי ואחת המובילות בעולם כיום. ל"אתיחאד" צי של מאה מטוסים בגיל ממוצע של פחות משש שנים. לאורך 2019 הטיסה החברה 17.5 מיליון נוסעים כשממוצע התפוסה שלה באותה שנה היה 79%. החברה טסה ל-84 יעדים ב-55 מדינות. כעת התקווה שהמדינה ה-56 ברשימה תהיה בקרוב ישראל.

חברת תעופה רחבה יותר מגיעה מנסיכות האמירויות – חברת "אמירייטס" שבסיס האם שלה נמצא בדובאי. "אמירייטס" זוכה באופן עקבי בתארים בתחום התעופה ונחשבת לחברה בה השירות הטוב ביותר. לאורך 2019 הטיסה החברה כ-56 מיליון נוסעים כשצי שלה כולל 270 מטוסים. החברה מגיעה ל-157 יעדים והיא מעסיקה כמעט 60 אלף עובדים.

גורמים בענף התעופה מראים אופטימיות בכל הנוגע לטיסות מאיחוד האמירויות לישראל באמצעות אחת מאותן חברות וזאת בתוך שנה. גורמי תעופה ישראלים מדברים כבר כעת על התעניינות מצד גורמים באיחוד האמירויות שכבר מנסות ללמוד את המצב החדש.

יוסי פישר, מומחה תעופה ותיירות, בטוח כי טיסות בין שתי המדינות לא ינחתו רק בנתב"ג אלא יתאפשרו בעתיד גם בשדה התעופה שאמור להיות מוקם ברמת דוד. פישר, שביקר בעבר באיחוד האמירויות, טוען כי פוטנציאל התיירות מהאמירויות יכול להגיע לכדי 300 אלף תיירים בשנה הראשונה ועד לחצי מיליון בשנה אחרי.

מסלול הטיסה בין המדינות אמור לחלוף מעל סעודיה וירדן ויארוך כארבע שעות. כיום, טיסה מאבו דאבי לעמאן אורכת כשלוש שעות ומחירה לרוב הוא 500-600 דולרים, והוא ככל הנראה יהיה גם המחיר בטיסה לתל אביב וממנה. פישר אמר ל"גלובס" כי הוא מעריך ש"בשלב ראשון 'אתיחאד' תטוס לכאן ואחריה אולי נראה גם חברת חסך כמו Air Arabia (חברת לואו קוסט) או אפילו טיסות של 'וויז אייר' שפתחו לאחרונה בסיס באבו דאבי. השאלה הגדולה היא האם הסעודים יאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לאמירויות מעל שטחם האווירי. אין לי ספק שלחברות מהאמירויות הם יאפשרו".

חברות התעופה הישראליות השואפות להדדיות מודעות שלגבי הסכמי תעופה מדובר בנדבך מורכב משל עצמו. למשל, חברת התעופה "טורקיש איירליינס" שולטת על קו איסטנבול ובכך לא מתאפשר ל"אל על" או לכל חברת תעופה ישראלית אחרת לטוס לעיר. תחת משבר הקורונה התרחשה היסטוריה קטנה כשטיסות מטען בקו תל אביב-איסנטנבול החלו לפעול, כשעדיין חזרה לטיסות נוסעים לא נראית באופק.

אפליה נוספת שחווה "אל על" קורית מול הסעודים כש"אייר אינדיה" קיבלה היתר מהסעודים לקצר את הטיסות בקו דלהי תל אביב על ידי מעבר מעל שמי סעודיה, כשהסעודים דורשים מ"אל על" לערוך מעקף שעולה ל"אל על" בעוד שעה וחצי באוויר.

לצד הטיסות לאיחוד האמירויות החלו בישראל לשחק עם הרעיון של תיירות פנים מהמדינה לישראל. מי שהספיק להתייחס לנושא היה יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, שסבור שהגעת תיירים מאיחוד האמירויות יקרה במהרה באומרו ל"גלובס" כי הדבר יתרחש "ולא בגלל הפוליטיקה. לפני פוליטיקה צריך שתהיה כדאיות כלכלית ואנחנו בתוך משבר עמוק שבו כולנו מנסים במקרה הטוב לחזור לקווים רווחים. כניסה של חברת תעופה מהאמירויות לכאן מהפן הכלכלי היא מהלך אסטרטגי ארוך טווח שבעת המשבר חברות תעופה לא עושות. מה שמוביל לפתיחת קווים זה בעיקר שיקולים כלכליים, אז להערכתי לא נראה קו כזה בשנה הקרובה. עם זאת כדאי לזכור שעוד לפני משבר הקורונה מאות אלפי ישראלים טסו באמצעות חברות התעופה של האמירויות בטיסות קונקשן".

פתאל מדגיש כי חברות התעופה מאיחוד האמרויות פועלות להרחיב את פעילותן ולהציע טיסות המשך. דוגמה לכך ניתן היה לראות ב-2014 כש"אתיחאד" רכשה 49% מהמניות של חברת התעופה "אל איטליה". פתאל מעריך שחברות תעופה גדולות כמו אלו שיש באיחוד האמירויות ישאפו להרחיב את קווי התעופה שלהם וירצו להיות דומיננטיים גם בשוק התעופה הישראלי, דבר שיכול לפגוע בעתיד בקווים שמפעילה "אל על".

ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מחזק את דבריו של פתאל באומרו ל"גלובס" כי "כינון היחסים בין ישראל והאמירויות הוא לא רק הזדמנות פוליטית-מדינית, אלא גם הזדמנות תעופתית ותיירותית. ל'אמירייטס' יש פריסה רחבה של יעדים באסיה אשר יאפשרו נגישות משופרת למוקדי עסקים מרכזיים. לתיירות הפנאי, 'אמירייטס' יכולה להציע נגישות נוחה ומהירה ליעדי טיול ונופש מרכזיים. כל אלה, בטיסה מזרחה וללא צורך לעשות עיקוף דרך שדות האב אזוריים כגון איסטנבול ופרנקפורט אשר משרתים את ישראל כיום".

כתר מדגיש היבט נוסף הנוגע בפתיחת השוק הישראלי לתיירות נכנסת מנסיכויות המפרץ כשישראל תהפוך ליעד תיירותי של "עלייה לרגל מוסלמית, המכונה 'תיירות חלאל'. בישראל כמה מוקדי תיירות חשובים, זיקה חברתית ותרבותית לעולם האסלאם ותשתיות תיירותית המותאמות היטב לתיירים אשר שפתם ערבית ומקפידים על חוקי האסלאם".

בשיתוף

שירותי הגירה מתקדמים

דילוג לתוכן