איחוד האמירויות הערביות ביטלה באופן רשמי את החרם הכלכלי על ישראל

נשיא האמירויות חילפה בן זאיד חתם על צו שמאפשר לקיים הסכמי מסחר וכלכלה עם ישראל. החדשה פורסמה כיומיים לפני הגעת משלחת ישראלית לאבו דאבי. נתניהו בירך על הצעד של בן זאיד.

נשיא איחוד האמירויות הערביות, חילפה בן זאיד אל נהיאן, חתם ביום שבת 29.8 על צו נשיאותי לביטול החרם הכלכלי שהיה כנגד ישראל עוד מ-1972. ביטול החרם יאפשר לשתי המדינות לחתום על עסקאות מסחריות וכלכליות כמו גם בין חברות ואזרחי המדינות.

הצו פורסם יומיים לפני הגעתה של משלחת ישראלית לאבו דאבי. המשלחת כוללת מספר מנכ"לים של משרדי ממשלה על מנת לקדם מספר הסכמים. גם בכירים בממשל טראמפ לצד חתנו ג'ארד קושנר יגיעו לאותם דיונים.

ביטול החרם מצד האמירויות הינו צעד פורמלי וסמלי. ב-25 השנים האחרונות התרחב בצורה הדרגתית הסחר בין שתי המדינות על אף קיום החוק. בכירים ישראלים מסרו כי בשני העשורים האחרונים כ-500 חברות ישראליות חתמו על עסקאות שונות מול איחוד האמירויות.

נתניהו בירך על החלטת נשיא איחוד האמירויות וטען כי מדובר בצעד חשוב נוסף לקידום השגשוג והשלום במזרח התיכון. הצטרף אליו שר החוץ אשכנזי שאמר כי מדובר ב"צעד חשוב אל עבר שלום ממשי שיניב הישגים כלכליים ומסחריים לשני העמים ויחזק את היציבות במזרח התיכון". עוד הוסיף אשכנזי כי הוא מברך על ההחלטה וקורא לעוד מדינות באזור לעשות צעדים אמיצים כפי שעושים באיחוד האמירויות.

המשלחת הישראלית והאמריקאית אמורה לצאת לאבו דאבי ביום ב' 31.8 בטיסה מנמל תעופה בן גוריון לאבו דאבי. מדובר על הטיסה הראשונה של חברת תעופה מסחרית לאיחוד האמירויות. המשלחת הישראלית תכלול את היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, המנכ"לים של משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, הביטחון, הבריאות ושיתוף פעולה אזורי. את המשלחת האמריקאית יוביל, כאמור, קושנר כשלצידו גם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן והיועץ הבכיר לנשיא והשליח המיוחד למו"מ בינלאומי אבי ברקוביץ'. לצד שתי המשלחות יצטרפו גם מספר עיתונאים מישראל וארה"ב.

בכירים המכירים מקרוב את תוכנית הביקור באמירויות מסרו כי קושנר וברקוביץ' מעוניינים להתעדכן אודות התקדמות המו"מ בין שתי המדינות. בנוסף, מעוניינים השניים לעודד באותה הזדמנות מדינות ערביות נוספות לקידום הסכמי נורמליזציה מול ישראל.

לצד יציאת המשלחת ממשיכים גורמים משני הצדדים בשיחות כשבימים האחרונים שוחחו בני גנץ שר הביטחון ויולי אדלשטיין שר הבריאות עם מקביליהם באיחוד האמירויות. בנוסף לכך, מקיים נתניהו שיח מתמשך עם שרץ החוץ האמריקאי מייק פומפאו בכל הנוגע לעסקת מטוסי ה-F-35 שאמורה להתבצע בין ארה"ב לאיחוד האמירויות.

כזכור. באיחוד האמירויות ביטלו פגישה משולשת שהייתה מתוכננת ביום שישי 21.8 שבה היו אמורים לקחת חלק שגרירת ארה"ב באו"ם קלי קראפט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם לאנה נוסייבה. מקורבים ציינו כי סיבת הביטול הייתה בשל חוסר שביעות הרצון באבו דאבי מכך שנתניהו הביע התנגדות פומבית בנוגע לעסקת מטוסי ה-F-35.

הסכם הנורמליזציה בין המדינות נחתם ב-13.8 בתיווכו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. ההסכם קיבל את השם המחייב "הסכם אברהם" והוא קובע כינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות ונורמליזציה מלאה ביניהן. במסגרת ההסכם, טוענים בוושינגטון ואבו דאבי, כי בתמורה לנרמול היחסים הסכימה ישראל לא לקדם צעדים של סיפוח שטחים בגדה המערבית כשנתניהו מצידו הכחיש זאת.

בשיתוף

שירותי הגירה מתקדמים

דילוג לתוכן